اخبار   
 

 گاوخونی یکی از کانون‌های بیابان‌زایی می‌شود؟

یک میلیون و 90 هزار هکتار کانون بحرانی برای گسترش بیابان در استان اصفهان شناسایی شده است که این کانون‌ها بر اساس شدت بحرانی بودن درجه‌بندی شده‌اند، در حالی که کل مناطق بیابانی استان اصفهان سه میلیون 200 هزار هکتار است...




معاون اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: یک میلیون و 90 هزار هکتار کانون بحرانی برای گسترش بیابان در استان اصفهان شناسایی شده است که این کانون‌ها بر اساس شدت بحرانی بودن درجه‌بندی شده‌اند، در حالی که کل مناطق بیابانی استان اصفهان سه میلیون 200 هزار هکتار است.



حسینعلی نریمانی در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه اصفهان با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل تشدید کننده بیابان‌زایی کاهش آب‌های زیرزمینی و آب‌هایی است که در سطح لایه بالایی خاک قرار می‌گیرند و این اتفاقات زمانی رخ می‌دهد که در یک منطقه چا‌ه‌های متعددی حفر شود.



وی با بیان اینکه پس از کاهش سطح، آب‌های شور به سمت آب‌های شیرین حرکت می‌کنند و باعث نابودی پوشش گیاهی منطقه می‌شوند، افزود: پس از شور شدن آب‌های زیرزمینی کشاورزی مردم از بین می‌رود و زمین مناسب برای کشت، بایر و سپس بیابانی می‌شود.



معاون اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار کانون بحرانی برای گسترش بیابان در استان اصفهان شناسایی شده است که این کانون‌ها بر اساس شدت بحرانی بودن درجه‌بندی شده‌اند، در حالی که کل مناطق بیابانی استان اصفهان سه میلیون ۲۰۰ هزار هکتار است.



نریمانی با بیان اینکه یکی از کانون‌های بحرانی که در رتبه بندی درجه یک نامیده شده است کانون بحرانی دشت سگزی در نزدیکی کلان‌شهر اصفهان است، افزود: این کانون بحرانی به دلیل نزدیکی به فرودگاه، پایگاه نظامی، راه‌آهن و جاده مواصلاتی کار را برای بیابان‌زدایی سخت کرده است و به همین علت این کانون با شدت در حال پیشروی است.



وی با بیان اینکه راهکار اساسی و سریع برای دشت سگزی مدیریت هرزآب‌ها است که می‌تواند از خسارات مالی و جانی گسترش بیابان در این منطقه جلوگیری کند، تاکید کرد: اگر شرکت آب منطقه‌ای روزانه ۱۰۰ لیتر آب در این منطقه به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص دهد، هم کشاورزان منطقه از هرزآب برای آبیاری کشت‌های خود استفاده نمی‌کنند و هم دشت سگزی آباد می‌شود.



آستانه فرسایش بادی دشت سگزی به شدت پایین آمده است



معاون اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان تصریح کرد: اعتباراتی که در این دو سال برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در نظر گرفته شده است برای این سطح از کانون‌های بحرانی کافی نیست؛ برای مثال در بودجه سال ۹۲ اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان ۲۹۵ میلیون تومان برای جلوگیری از گسترش بیابان و بیابان‌زایی به استان اختصاص داده‌اند در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه باید در این سال ۱۵ میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی به استان اصفهان اعتبار اختصاص داده شود.



نریمانی با اشاره به اینکه با وجود تمام این مشکلات تاکنون ۱۰ هزار هکتار جنگل دست کاشت در این منطقه اصفهان کاشته شده است، اظهار کرد: متاسفانه طی آخرین تحقیقات انجام شده از دشت سگزی آستانه فرسایش بادی به شدت پایین آمده است به طوری که باد با سرعت ۳.۵ متر بر ثانیه هم می‌تواند ذرات را از روی زمین بلند کند در حالی که در حالت استاندارد در فرسایش بادی باید سرعت باد به شش متر بر ثانیه برسد.



وی به معدن گچ و کوره‌های آجرپزی این منطقه از اصفهان اشاره کرد و افزود: از هر ۱۰ تن گچی که در این کوره‌ها تولید می‌شود یک تن به هوا می‌رود و در دشت سگزی بر روی زمین می‌نشیند و جالب است که در زمستان بادهای غربی- شرقی این ذرات را به سمت شرق و در تابستان با تغییر جهت باد تمام ذرات به سمت غرب می‌آیند.



معاون اداره بیابان‌زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اظهار کرد: استفاده از پساب به علت غنی بودن برای جلوگیری از بیابان‌زدایی مخصوصا در منطقه سگزی بسیار با اهمیت است چراکه هم هزینه آن نصف هزینه روش‌های دیگر بیابان‌زدایی است و هم مدیریت هرزآب‌ها بهتر صورت می‌گیرد و از این روش در کانون‌های بحرانی دیگر از جمله نایین، انارک و کاشان نیز می‌تواند استفاده کرد.



نریمانی در خصوص تالاب گاوخونی گفت: این تالاب نیز بدون شک یکی از کانون‌های بیابان‌زایی است، اما مدیریت آن بر عهده اداره کل محیط زیست است و تنها کاری که ما در چنین منطقه‌ای انجام داده‌ایم پروژه ترسیب کربن است که نتایج آن هنوز حاصل نشده است، اما سعی داریم با اداره کل محیط‌ زیست همکاری کنیم و این اداره نیز در حال انجام فعالیت‌هایی برای جلوگیری از این اتفاق است.




  منبع : ارسال شده توسط مائده علیشاهی
  07:30   شنبه 23 آذر 1392  
 نظرات